Filmtips



En av mina absoluta favoritfilmer är ju Dead man Walking
Fick se den för första gången på skolan under etiktimmen, och jag grät, MASSOR!
Den handlar iallafall om Dödsstraff (kort och gott) där man från båda sidor, den anklagade och hans familj och offrets familj. Viktig film att se innan man tar ställning till dödstraff tycker jag!
Baserad på en sann berättelse
VÄLDIGT sevärd!

Från filmens baksida


"Syster Helen Prejean (Oscarbelönade Susan Sarandon) har vigt sitt liv åt socialt arbete bland samhällets minst privilegierade. En dag får hon ett brev från den dödsdömde Matthew Poncelet som är dömd för morden på två tonåringar. Syster Helen är oförberedd på det som väntar henne. Poncelet är en kall och till synes känslolös man. Men hon och Matthew utvecklar en speciell relation och syster Helen blir Matthews själasörjare inför avrättningen. Hon möts av hat och oförstående från brottsoffrens föräldrar. Kampen börjar för att få Matthew att släppa känslorna av hat och raseri, och göra upp med den fruktansvärda handling han begått. Dead Man Walking är baserad på den sanna boken av syster Helen Prejean. Filmen är regisserad av Susan Sarandons man, skådespelaren Tim Robbins



Kommentarer
Postat av: Emma

Jo precis! Som tur är har jag fått spring-vicka rätt bra efter mitt schema tog slut :-) Men man vet ju aldrig hur länge det vara, vickar du någonting nu? Kram Emma

2009-08-22 @ 18:30:46
URL: http://ewmwa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0