Dracula

Ni kanske inte visste om det, men jag är väldigt intresserad av Historia. Det är ett utav mina favorit ämnen och skulle verkligen vilja läsa nån mer kurs i historia.  Hur som helst, jag är ganska säker på att jag är frutansvärt etfer just nu men jag började prata med Fader om Transylvanien, ni vet stället där dracula bodde i sagorna?
Jag undrade om detta sätlle fanns på riktigt och då berättade han att det faktiskt fanns och att Greve Dracula också fanns, dock inte vamyren dracula men det kanske ni fattade ;D
Hur som helst så blev jag väldigt intresserad så jag satte mig och läste på om Vlad III Dracula och om hans otroligt grymhet.

Han blev med tiden ökänd för grymma bestraffningsmetoder: han dömde folk att hudflås, kokas, halshuggas, bländas, strypas, hängas, brännas, rostas, hackas, styckas, strimlas, uppspikas, levande begravas, knivhuggas, bli tvingade att äta upp sina egna kroppsdelar, etc. Han tyckte också om att hugga av näsor, öron, genitalier och lemmar och sedan låta andra dömda äta upp dessa. Hans favoritstraff var dock att spetsa folk på störar, varför han kallas Vlad Ţepeş, "Vlad pålspetsaren", eller på turkiska Kaziglu Bey, vilket betyder "Pålspetsarprinsen". Det var denna teknik han använde 1457, 1459 och 1460 mot transsylvanska tysktalande saxare som han kom i konflikt med.

Läs Hela historien på http://sv.wikipedia.org/wiki/Vlad_III_Dracula Spännande läsning, det vill jag lova!

see.. man lär sig nått nytt varje dag! ibland lär man sig om livet, ibland om blodturstiga grevar ^^

 

 



The Real Greve Dracula!
Blodtörstig villket som
;D

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0